Bidragsportfölj

På en fika häromdan satt vi och diskuterade bidrag, insamling av pengar och vilka man ska skänka till och vad som är viktigast. Ifjol hade vi en insamling på kontoret och alla fick rösta på vilken organisation och vilket syfte som pengarna skulle gå till. Det var antingen Unicef – Pennor och skrivböcker eller Clowner utan gränser. Diskussionerna var intressanta. Skulle vi välja att ge barn möjligheter att gå i skola och lära sig, eller skulle vi välja att låta barn som har det svårt få något annat tänka på en stund med hjälp av en clown. Problemet är att hur man än vänder sig så finns det alltid behov att fylla och det är svårt att veta vad man egentligen ska fokusera på.

Jag tror att det är upp till mig att göra det som känns rätt. Om jag ser till att kontrollera organisationen som jag skänker till så är det ju inte fel att ge till sjuka barn i Sverige som har det svårt, även om det finns barn i övriga världen som har det värre. Det är ju ingen tävling och ranking i vem som har störst behov, så jag har skapat en bidragsportfölj.

Vi kom in på detta när vi pratade om juletidens många försäljare av bidrag som ringer för att locka till mer gåvor. Jag har haft väldigt svårt att stå emot trots att jag spontant känt att jag ger pengar regelbundet och att jag inte hade lust att ge pengar över telefon. Därför satte jag mig ner och gick igenom familjens bidrag, sammanställde dem i en lista och försökte hitta områden som vi tyckte var viktiga. Det visade sig att vi var mer angelägna att stötta dem utanför Sveriges gränser eftersom vi har det väldigt bra i vårt land. Barn kändes väldigt viktigt, och djur och miljö var väldigt naturligt men dessutom lade vi in stöd till kvinnor och andra som utsatts för övergrepp i världen. Vi har alltid gett stödhjälp vid akuta situationer i världen och det fick bli område nummer fyra. Den enkla portföljen kom att se ut så här:

Barn som har det svårt utanför Sverige (45%)
Plan Fadderbarn 18%
Gatubarn 18%
Unicef Världsförälder 9%

Utsatta för våld och övergrepp (27%)
Röda korset mammor 22%
Amnesty 5%

Hjälp vid akuta situationer i världen (17%)
Katastrofhjälp 17%

Djur och miljö (11%)
Späckhuggarfadder 9%
WWF 2%

Ambitionen är att skänka mer än vad Sverige som land ger i bistånd. Enligt Sida nådde Sverige en rekordnivå i bistånd och bidrog med 1,12% av BNI (bruttonationalinkomsten). Se Gapminders visualisering av Svenskt bistånd för Hans Roslings uppfattning om fakta i kontrast till fördomar. Vårt mål har varit att ligga över det här målet och vi ligger på prognos 1,23% av familjens bruttolön för 2011. Det gör att kontakten med försäljare under december blir en helt annan historia. Jag kan med vänliga ord berätta att jag inte är intresserad att hoppa på ett bidrag genom ett enda samtal, och förklarar engagerat vår strategi och portfölj som vi designat utifrån var egna tankar. Det tas alltid emot positivt och jag kan önska telefonförsäljaren lycka till med ett ömsesidigt leende :)

Nu ser jag dock att andelen djur och miljö är låg i förhållande till övriga. När vi gör den årliga revisionen av familjebudgeten för vi ta tag i detta tror jag. Man får ju aldrig vara nöjd ;)

9 thoughts on “Bidragsportfölj

  1. Intressant modell. Funkar nog men jag vill nog försöka få in en ytterligare dimension som krånglar till det. En stark tro på vad som faktiskt hjälper. T.ex. är SOS barnbyar omöjliga för mig eftersom jag är mot barnhem, istället stöder jag Insamlingsstiftelsen för föräldralösa barn, där boende i familjer stimuleras. Jag väljer bort Amnesty, men är kvar i Röda Korset, vi stöttar Rädda Barnen etc.

    För mon del prioriterar jag hellre barn än djur, där finns också ett ställningstagande.

    Det är intressant att vi aldrig talar om detta det är ju rätt stora summor totalt sett. Är det fult att göra det? Måste dock erkänna att jag har svårt att säga mej till de där samtalen varför vi har lagrat årsförbrukningar av t.ex. munmålade kort (vackra men oövertänkta köp)!

  2. Du är ju precis på det Magnus :) Det är ju det personliga ställningstagandet som är viktigt! Att inte bara gå på första mun-målnings-korts-försäljare utan att fundera ett tag. Vad tror jag på? Vad står vi för? Vi skänker inte pengar till djur som far illa till exempel, däremot hjälp att rädda utrotningshotade djur eller stöd till bevarande och utveckling av miljö och djurs levnadsförhållanden, som t.ex. Späckhuggarfadder.

    Och nöjd, jo det är ju såklart att jag är nöjd! Väldigt nöjd :D

  3. Gillar idén både med bidragportfölj och tanken att överskrida BNI. Ska själv ta tag i det!

  4. Ge gärna förslag på hur du tänkt när du paketerar olika insatser. Du har säkert andra sätt att se på världen än jag ;)

  5. Jag har tidigare inte strukturerat det som du, men har en ambition att en tiondel av familjens BNI ska ges bort till andra behov än familjens. Verkligheten ligger ganska långt från ambitionen, tror vi hittills i år ligger på ca 5-6%. Utan att ha gjort en djupare analys tror jag att drygt hälften av vår portfölj går till vänner i Zimbabwe och Kenya som har drömmar om att försörja sig på egen inkomst och behöver starthjälp. Resten går i huvudsak till kyrkligt arbete jag har förtroende för.

  6. Imponerande och väl så hedervärt även om ni inte når era egna mål!! När du räknar BNI är det brutto före eller netto efter skatt? Jag tolkade BNI som summan av alla intäkter i Sverige och det bör ju vara före skatt men har inte dykt djupare i frågan ;)

    Och vist måste man väl vara nöjd under tiden, även om man har högre ambitioner ich mål?

  7. Hej Peter! Vilken bra idé och vilket otroligt bra initiativ och engagemang! Ifall du vill belysa Amnestys arbete för mänskliga rättigheter ytterligare finns det ett antal banners på Amnestys hemsida (www.amnesty.se/banners) som du kan använda här på din blogg.

    Fortsätt kämpa för en bättre värld!

    Mvh Annie
    Amnesty International

  8. Hej Annie, kul att du besöker och kul att du skriver!
    Vi behöver alla hjälpas åt att hjälpa, men ibland är det svårt att veta hur man ska navigera sig mellan alla möjligheter och alla behov. Jag är så smått in i marknadsföringens värld och kikar just nu på sätt att exponera olika former av “brands” på peterA.se, som t.ex. Amnesty. Så ditt tips om banners tar jag tacksamt emot och ska kika vidare på.

    peterA

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *