Nolbybacken och Facebook

Det är ingen hemlighet att jag gillar socila medier. Det är heller ingen hemlighet att jag tycker om det mer än jag egentligen kan så mycket om det. Och att jag använder kanalerna på de sätt som jag själv tycker passar. Inte efter någon mall eller vad andra tycker och tänker. Det är därför som den här bloggen lever sitt eget liv. Ett liv som jag utforskar för att förstå mer om mig själv. Ett område av min fritid som inte syns så mycket här på bloggen är arbetet i Nolby Alpina. Mina tidiga försök att publicera bilder från tävlingar och andra evenemang landade här i något av gallerierna, men därefter har allt fokuserats till Nobybackens kanaler på www.nolbybacken.nu och sidan Nolbybacken på Facebook. Det är klar att jag också arbetar en hel del med Nolby Alpinas websida och Facebook men det var som mest intensivt under Lilla Världscupen ifjol och annars är det mina bilder som jag publicerar där.

069-IMG_4807-20130324-1280px

Under julens ledigheter, medan kvarnarna som malde allt som behövdes för att Masarin Consulting Group skulle få rätt förutsättningar inför 2014, var jag aktiv i slalombacken och slalomklubben. Jag har alltid en del av hjärnan och hjärtat igång för Nolbybacken. Första dagen på nya företaget, nya kontoret med mina två splitternya partners uppstod en diskussion om vintern och slasket. Jag påpekade att det minsann var vinter i Nolbybacken! Vi hade haft öppet i en månad och dessutom kört en internationell FIS-tävling under helgen och fått massivt beröm för snön och kvaliteten på tävlingen. Kommentaren var att slasket i stan gör att alla glömmer bort att det är vinter, glömmer bort att det finns snö här och var och värst av allt glömmer bort att det finns slalombackar att åka i! Så jag agerade. Och experimenterade. Med Facebook. Och gjorde något jag aldrig gjort förut. Och det gav ett fantastiskt resultat!

Screenshot 2014-01-18 13.26.24Efteråt skrev jag ett  mejl som jag skickade till mina vänner i marknadskommittén och hela styrelsen med en beskrivning av det vi gjort. Och delar av det mejlet utgör denna beskrivning av våra aktiviteter och effekterna som vi uppnådde. I skrivande stund så har Nolbybacken gått från 780 till 994 gillare och Sidsjön från 970 till 1063. Så kanske intresset för slalom har ökat rent generellt i regionen nu när snön kommit och vi fått fart på både liftar och sociala medier? Graferna i bilden är uppdaterade till dagens datum för att det ska bli lättare att se ett post-kampanj-perspektiv, även om perioden för insatsen var 30/12 till 7/1. Tanken med att publicera arbetet med Nolbybackens facebooksida är att sprida kunskapen och förståelsen av möjligheter och hot med denna speciella kanal som heter Facebook. Och hur den utmanar och kompletterar andra former av media vi använt för marknadsföring, affisher, mun-till-mun, annonser i dagspress, websida m.fl. Som du kan se i inlägget här bredvid var det till slut över 25 000 personer som läste vårt budskap. Det är imponerande många och gör att vi verkligen når upp i nivån som tidigare bara annonser i papperstidningarna klarat.

Gilla Nolbybacken oss på Facebook
Jag startade alltså en kampanj måndagd den 30 januari. Resultatet blev som sagt att vi ökade antalet personer som gillar Nolbybacken med 135 stycken, från 780 vid start till 956 stycken den 7 januari efter trettonghelgen när jag stängde ner. Utvecklingen av antal gillar syns i grafen nedan. Det är en av alla sammanställningar som man kommer åt med Visa statistik i Administratörspanelen. Facebook är grymt duktiga på att ge möjlighet till att analysera sin sida.

Gilla 2014-01-12

Under perioden måndag 30 december – tisdag 7 januari hände det mycket. Många tillkom som gillare till sidan, men några markerade också av sig. Kanske skedde det som en följd av kampanjen, för det blev mycket Nolbybacken periodvis;) Och det är en risk som är viktig att ta med i beräkningarna, vilket gör grafen nedan intressant att följa. Men som sagt, väldigt många fler tillkom. Och som ni ser så är det en blandning av generiska markeringar som uppstår av den vanliga interaktionen och spridningen när någon ser en kompis gilla, kommentera eller dela våra inlägg och går via den till vår fb-sida och klickar Gilla. Men en stor andel är också betalda. Som kommit via annonsen och in till oss. Fram till den 7 januari var det 77 stycken, nästan hälften, som kommit av annons. Men den har ju gett ringar på vattnet ocks så det är svårt att se vad som är vad.

Screenshot 2014-01-12 22.02

Från att ha någonstans mellan 10st – 2 000st läsare per dag på våra inlägg. Vi har ju haft några inlägg under den här säsongsstarten som varit riktiga höjdare och som dragit flera tusen läsare! Så hade vi nu under en veckas tid mellan 4-6 000st läsare per dag på våra inlägg. Och då främst det inlägg som lades ut på måndagen om att slask i stan skapar osäkerhet om läget i slalombackarna. Jag är fortfarande lite osäker på vad vi får för resultat på en annons i dagspressen men 6 000 läsare under en dag är coolt:)

Jag skrev alltså ett inlägg dagen före nyårsafton. Anledningen var en kollegan på jobbet som frågade om nolby var öppet. Han tipsade om att Kafét borde ge en kaffe till alla som checkar in sig i Noybacken. Så jag kollade direkt på mötet jag satt på, där vi planerade årets försäljning i vårt nya företag Masarin. Och fixade till Nolbybacken som Plats (dvs inte Sidan vi har) på Facebook så att den var mer attraktiv med den fina flygfotobilden jag tog ifjol. Sen skrev jag inlägget ovan och bad om hjälp av alla gillare att sprida budskapet om att Nolbybacken är öppet och att alla bör checka in i Nolbybacken för att visa upp att det går att åka slalom. Att se det som en snäll gest mot de stackare inne i city som inte fattat att det är vinter i Nolbybacken ;D Det gick så bra att den redan på kvällen kommit upp i ett par tusen träffar och över hundra hade delat inlägget och spridit det vidare. Vi började få fler som gillade Nolbybacken under måndagen redan.

På kvällen experimenterade jag och skapade en annons av just detta inlägg. Fram till den 7 januari så hade detta inlägg setts av >20 000 personer i och omkring Sundsvall (50km radie). Det ledde till 877 åtgärder. Det var 249 av dessa som klickat gilla. Och det var 57 som delat inlägget. Utan att redan vara gillare av Nolbybacken på Facebook! Vi pratar 20 000 personer. Det är en femtedel av alla i sundsvalls kommun. Och av de 65 000 i målgruppen 13-65 år är det en tredjedel. Det kostade 400 kronor för dessa dagar.

Screenshot 2014-01-12 22.03

Nedan ser ni inläggets summering. För att nå till denna bild får man gå in på listan över inlägg på statistiksidan och klicka det inlägg man vill se. Det är nu över 25 000 personer som vi nått ut till. Och det är 1 128 som agerat. För det är ju så att om jag delar inlägget och någon kommenterar min delning så syns inte det på Nolbybackens facebook utan på min. Men denna sida summerar alla dessa gillningar och kommenteringar och delningar. Och det är alltså över 1 000 personer som engagerat sig i att sprida ordet om att det finns snö i backen. På olika sätt. Via olika kontaktvägar. Vi fick sju kommenterat på vårt eget inlägg. Men 37 har kommenterat delningar på andra människors sidor. Och 262 personer har delat detta inlägg på sin tidslinje på Facebook. Bara det är ju het magiskt! Eftersom ju mer en person integrerar ett inlägg desto starkare effekt har det på den personens vänner och deras vänner.

Screenshot 2014-01-12 22.04

Och eftersom etik är ett ord. I mitt liv just nu. Och som någon sa i måndags. Är det lögn att visa en snöig flygfotobild från vintern 2012-2013. När vi inte hade alla nerfarter öppna? Men inget i tetxen sa att detta var Nolbybacken i skrivande stund. Det är snarare en profilbild. Så jag kan stå ut med den kritiken med det här resultatet. Annonsen hade en budget på 400 spänn. Det var gränsen för vad jag med privat kreditkort ville riska om det inte skulle funka.

Planerade och strategiska inlägg och annonser på facebook är här för att stanna. Men något säger mig också att vara försiktig med att annonsera för hårt, och att be om hjälp för ofta. Kanske det bara är min egen inre rädsla, men risken är att vi ses som för klängiga eller reklamiga. Det är en tunn linje att balansera mellan att se alla i backen som våra samarbetspartners å ena sidan, och som våra kunder å andra sidan.

Och då landar det i en relation. Som behöver vårdas. Som lla andra relationer i livet.

Kommentera