Delkurs B-2: Sociologisk metod

Målet med delkursen är att ge fördjupade kunskaper och färdigheter om forskningsprocessens olika delar med inriktning mor kvalitativa analys- och tolkningsmetoder. Eftersom metod handlar “hur man gör” i det praktiska forskningsarbetet ska vi under kursen lära känna och träna oss på att arbeta med kvalitativa metoder av olika slag. Uppgifterna på kursen kommer att handla om att vi med hjälp av olika metoder ska studera ett valfritt sociologiskt fenomen. Det blir spännande. Jag har redan börjat fundera på studieämne. Tror att det får handla om något på jobbet, makt och övervakning, delaktighet och utanförskap eller liknande.

Delkursen är upplagd med fyra olika steg, men som handlar om en och samma uppgift. De bildar naturliga steg i ett forskningsarbete med kvalitativ datainsamling och analys som metod. Det innebär intervjuer och färre respondenter än förra årets toalettstädningsundersökning.


Uppgift: Genomför en strukturerad observation av det sociala fenomen du vill studera under kursen. Besvara följande frågor:
1. Beskriv hur du gick tillväga i insamlandet och varför du valde att göra så.
2. vad kom du fram till?
3. vilka för- och nackdelar ser du med observationen som vetenskaplig metod?
Max 3 sidor.

Svar: Bloggbesökarbeteenden.pdf

Betyg: A. Hej Peter, Nu har jag tittat på din uppgift och du har gjort ett jättebra jobb! Vad kul! Du har en bra koppling till litteraturen men visar samtidigt att du kan förhålla dig självständigt gentemot den. Din forskningsdesign är genomtänkt och självständig även den. Överhuvudtaget väldigt proffsigt! mvh Ulrika


Genomför en dokumentstudie av det sociala fenomen du valt att fördjupa dig i och genomför en deduktiv och en induktiv analys.
1. redogör kortfattat för dina data och motivera varför du valt att studera just dem.
2. beskriv de olika resultat dina analyser ger.
3. diskutera de eventuella skillnader i resultat som analyserna (inte) ger.

Max 3 sidor exklusive försättsbald och referenser.

Svar: Jag lämnade två dokument denna gång. Dels Dokumentstudie.pdf och dels  Bilaga 1.pdf. Det första dokumentet innehåller svaren på frågorna och det andra dokumentet är de deduktiva och induktiva analyserna.

Betyg: B. Hej Peter, jadu, alla sätt är bra utom de dåliga! :) Jag har nu tittat på din uppgift och du är godkänd. Din metod är genomtänkt och noggran utförd och du visar att du kan förhålla dig självständigt till dina metoder. Det är kul att följa din upptäcktsfärd även om du ibland har lite många, om än roliga, ord. Du visar också att du kan förhålla dig kritiskt till kurslitteraturen.
Mycket bra!
mvh
Ulrika


Genomför 1-2 intervjuer med personer/grupper som kan hjälpa dig att få kunskap om din frågeställning.
1. beskriv och motivera ditt val av metod.
2. vad visar din analys?
3. diskutera etiska för- och nackdelar med det tillvägagångssätt du har valt.
Max 3 sidor
Intervjuguide och transkriberade intervjuer bifogas!

Svar: Jag lämnade två dokument denna gång. Dels sammanfattning och analys och dels intervjutranskriberingen.

Betyg: A. Hej Peter, jag har nu tittat på uppgiften och du är godkänd. Det var extra kul att läsa din uppgift eftersom jag just examinerat en C-uppsats där författaren använt Goffman på just bloggar. Du gör en bra analys även om jag gärna hade sett tydligare exempel på vad du bygger dina slutsatser på., t ex citat från intervjuerna. Texten är välskriven och jag ser att du förhåller dig självständigt till metod som verktyg och inte en ovedersäglig lag. Jag tycker också om att du har med en teori i analysen.

Bra jobbat!
mvh
Ulrika


Du har nu samlat in och analyserat data genom olika metoder.
1. på vilket sätt skiljer sig resultaten från de olika delstudierna åt? Vad beror dessa skillnader på? Diskutera för- och nackdelar med att använda sig av olika insamlingsmetoder i en undersökning.
2. vad betyder dina resultat? Tolka dina resultat med hjälp av valfri teori från delkurs 1
3. om du hade fått göra om dina datainsamlingar igen – vad hade du gjort annorlunda?
Max 4 sidor!

Svar: Efter mycket trixande fick jag plats med alla tankar på fyra sidor på ett försättsblad och en referenssida – läs rapporten.

Betyg: B. Hej Peter, och kul att höra att du tycker kursen har varit givande! Du visar att du förstår poängen med olika metoder utan att för den skull vara omedveten om nackdelarna. Din analys är bra och du visar att du har lärt dig hur kvalitativ forskning bedrivs, genom att fundera över vad du hade kunnat göra annorlunda om du skulle få göra om det hela. Mycket bra!

mvh
Ulrika

One thought on “Delkurs B-2: Sociologisk metod

  1. Pingback: What A Christmas | peterA.se - Ledarskap, coaching och sociologi

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *