Vilken föreläsning – Bodil Jönsson

Jag sitter hemma idag med en liten tjej som har ont i magen. Deltar i affärsplanemöte via telefon, vilket är en utmaning i sig, men är desto mer problematiskt när man är så lättdistraherad som jag :) Jag påbörjade med lunchen i slutet av mötet och när övriga tog lunchpaus flyttade jag över till tv-soffan, och där träffade jag Bodil Jönsson. Hon har skrivit några böcker som jag läst med stor behållning, och nu sänder SVT en föreläsning med beskrivningen “Skolforum: Det förändrade lärandet. Bodil Jönsson är professor i rehabiliteringsteknik vid Lund tekniska högskola och föreläser om hur vårt förändrade levnadssätt påverkar lärandet. Hur tar vi till oss nya kunskaper och vilka effekter får det för vår utveckling?“. Om du får chansen att se en repris av den – gör det! Mötet har börat igen, så jag kan inte fortsätta se, men måste försöka hitta det på svt.se på nåt sätt.

Några saker som jag hajade till över var hennes beskrivningen om det mekanistiska tidevarv vi lever i. Bland annat medför det ett tankesätt som gör att vi ser orsaken före verkan, till skillnad från ett förväntansfullt sätt att se verkan och dess utveckling. Hon gav exemplet ekollonet. För över tvåtusen år sedan gick en pappa  med sin son, och plötsligt hittade sonen ett ekollon. Han frågade sin pappa varför det ligger ett ekollon i gräset. Pappan svarade “För att det ska växa upp ett ekträd här.” och visade prov på ett framåtriktande tänkande. Bodil spelade sedan upp scenariot att jag skulle gå med mitt barn och hitta ett ekollon. Vad skulle jag svara om mitt barn frågade varför det ligger ett ekollon på marken? Jag insåg, innan Bodil uttryckte samma slutsats, att jag självklart skulle ha förklarat att det fallit från ekträdet här bredvid. Varför ser jag orsaken och verkan på det sättet? Märkligt :)

Hon berättade också om olika utbildningsvägar, och de var intressant kopplade till mitt eget sätt att arbeta med förståelse. Förut arbetade vi med mängder av informationsmängder och kunskap som grund för att kunna arbeta med exempel. Idag tryckte hon på att snabbare bygga in egna exempel och komma efter med teorier och kunskaper. Jag vill ju också arbeta med actions och därefter reflections för att starkare lagra de viktiga slutsatserna. Hennes starkaste exempel och berättelse (för hon använder samma tekniker som jag själv tror på; bjud på egna exempel, arbeta med känsla och tanke, utmana med humor osv) var om hennes barnbarn. Han hade fått ett uppdrag att göra research om grodblad. Han satsade två veckor och gav sig hän i sin forskning och tog reda på allt om grodblad. När han var klar kunde han det som var värt att veta om just grodblad. När uppdraget var slutfört hade hans lärare berömt honom och tyckte att han varit duktig, men Bodil menade att detta inte räckte. Vi är skyldiga våra barn en bättre utvecklingsväg! Vi måste fortsätta vägen från grodblad till maskros till rosor för att därefter kunna lära sig mer om växter, familjer och deras indelning. Efter research om olika djurarter och deras familjer kan vi lyfta frågan till allt levande och hur indelningen ser ut. Därifrån går det att jobba med både orsak, dvs evolutionen fram till idag, och framtiden och hur vi bäör jobba gemensamt och sociallt hållbart osv. Med det arbetssättet kommer vi att öka både den rena kunskapen om mängder av ämnen, men också, och det här är ju den springande punkten, kommer vi att öka förståelsen i ett rasande tempo. Istället för att få barn som lärt sig alla regenter i tidsföljd, examinerar vi barn som förstår mer om samband och hur skeenden hänger ihop. De förstår skillnader mellan monarkier och republiker, diktaturer och demokratier och vilka värden som vi anser är de rätta. De kommer ju att vara större som människor och skapa helt nya möjligheter!

Hennes anekdot om upplevelsen på en VM-match i fotboll med samma barnbarn var också väldigt skoj. Hon hade suttit koncentrerat och tittat på matchen. Han hade suttit koncentrerat och tittat på matchen, men samtidigt smsat med alla sina kompisar hemma i Sverige. Intensivt och massivt snackade han med dem om matchen och arenan och alla andra upplevelser. Utan sin mobil hade hans upplevelse inte alls blivit samma, och Bodil konstaterade att om hon skulle tvingas till att smsa på en fotbollsmatch hade hennes upplevelse inte alls blivit samma :) Så olika vi upplever och tar in världen :D Att barnbarnet efter matchen hade surfat in på aftonbladet.se för att se hur de beskrev matchen var bara en så skön prick över iet ;)

Vi ortodoxa har ingen aning om vad som kommer att hända när de heterodoxa utmanar vår makt på alla plan! Det blir kul ;D Oj, nu måste jag in i mötet igen…ring…ring…

4 thoughts on “Vilken föreläsning – Bodil Jönsson

  1. Onda magar botas bäst med värme, så där sprack väl budgeten kan man tro.
    Man kanske ska ta Bodil Jönsson till hjälp, hennes teorier åtminstone, för att få ner elkonsumtionen. Undrar just hur det skulle låta? Någon som kan sätta ord på det?

    Markattan anar att hon just utdelat en utmaning….Varför är elkonsumtionen så stor och dyr?
    Någon som kan stå emot?

    Markattan, som snart ligger under ett rejält duntäcke

  2. Nope, budgeten spricker aldrig, dock magarna :) Lite magont får man väl tåla för att uppnå sina mål…

    Elkonsumtionen är egentligen inte stor och dyr, det är det som är hela paradoxen i detta, och som sagt, vi har gått från 34 000 kWh till strax över 20 000 kWh på nio år, jan 2000 till december 2008 :D Det är ju en 40-procentig sänkning av vår energiförbrukning…så nu är vi inne på marginalerna för att pappas mätvansinne ska få utlopp…

    Har just nu en febrig sexåring hemma och hon värmer en del, åtminstone om natten när hon vill ligga nära :)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *