Visste du det – Sälj nr 2

Har läst och funderat mer på hur vi funkar vi människor. Var vi än är så gör vi ju avslut på ett eller annat sätt. Jag har svårare än andra att komma till skott, jag utvärderar tusen gånger fler alternativ än genomsnittssvensken i genomsnitt ;) Men när jag väl bestämt mig, då håller jag sällan fast vi det så där värst länge heller, har inte lusten och tålamodet.

Tålamod har jag med boken jag tjuvläser just nu, en bok om avslutsteknik – 30 sätt att göra affärer.

Visste du t.ex. att (Nr2) – Om det är så att en normal kund köper efter femte avslutsförsöket, dvs att det krävs fem nej innan det blir ett ja, då innebär ju det att vi ska räkna med att få nej ett antal gånger :) Det är en del av spelet att få det där nejet som vi kan få gräva vidare kring.  Många av oss är rädda att bli rejectade, att få ett nej, att bli nobbad. Hey, jag har varit på styrdans, så jag vet :) Men vad skönt det skulle vara om vi kunde räkna med att få fem nej innan det blir ett ja. Då blir ju nejen inte så laddade utan endast en väg fram mot avslut. Vissa blir ingen affär alls, men de flesta så blir det faktiskt en deal.

Det som är ännu mer intressant är ju att vi framstår som mesiga och till och med oproffsiga om vi inte försöker att gå vidare efter det första nejet :) Jag som köpare är ofta lite villrådig, kolla mig i en klädaffär, och jag behöver någon som förföljer mina tankar och farhågor, för att tillsammans med mig hjälpas åt att räta ut alla frågetecken. Att som leverantör då vika undan, i rädsla att få ett nej, är ju inte bara oproffsigt, det är ju dessutom väldigt elakt ;) Vi lämnar ju kunden mitt i steget, ska jag eller ska jag inte.

Vi/jag pratar mycket på jobbet om att vi ska inse att vi uppfattas som, och är, väldigt duktiga. Det innebär att vi inte kan spela ur underläge med våra kunder, utan vi måste förstå att vi är dom som vet hur IT ska bedrivas, och det är vi som kommer med förslagen och det är vi som leverantör som proaktivt (jävla ord) ska leda samarbetet framåt. Det tar några nej innan vi grävt fram alla viktiga beslutskriterier, men när vi lärt oss processen så kan inget stoppa oss :D

Så, visste du det? Ett nej är en naturlig del av en process och du förväntas fortsätta och ligga på :)

3 thoughts on “Visste du det – Sälj nr 2

  1. Så vadå, du menar att ett nej inte är ett nej? Jag har fått lära mig helt tvärtom!?

  2. Jag har hört att det bara är dom som är slafsigt fulla eller dom som leker bläckfisk som får nobben på styrdans. Vilken grupp tillhör du? ;0)

  3. Nja, jag gav nog bara ett exempel här. Det var egentligen en kompis det hände, men tänkte att det ger mer kraft om jag skriver som att det är jag. En ful ovana jag har det där…

    Och nja, kart att det ett Nej är viktigt att respektera, men ibland tolkar vi in nej i väldigt mycket. Som att “Jag behöver fundera lite” eller “Jag återkommer” eller “Ja, det är ju mycket pengar” eller :)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *