Servicekänsla – nej tack

Oförmånliga priser – det kan jag ställa upp på. En läsk och en chokladboll, 42 spänn. Dyrt, visst, men har man en servering mitt i Klövsjö-backen så kan man ju ta ut såna priser, och jag betalar ju friskt för att få energi i barnen (hrm av läsk och chokladboll…don’t sue me ;) och värme i tårna. Det är ju därför vi åker dit trots priserna…

Men, det finns inga ursäkter för en kass service och ett dåligt bemötande! Från och med nu kommer jag att ignorera Katrinastugan och göra omvägar kring den. Jag ska se till att ha tillräckligt med russin och choklad och festis och frukt i ryggsäcken för att någonsin behöva gå in i denna bedrövliga serviceinrättning, eller vi byter namn, Katrinastugan är en oserviceinrättning.

Vadå, varför denna ilska och upprördhet? Jo, så här var det. Familjen åkte in, köpte varsin läsk och chokladhistoria till barnen och en extra dajm. Pröjsade nog nära hundra spänn för den festmåltiden :) Vi värmde tår och blev på gott humör. Dajmen tog slut och jag lockade med en extra bit dajm-choklad på rulle som jag hade i fickan. Vilket misstag! Serveringschefen (han betedde sig som så) kom fram och beordrade oss “Den där måste ni plocka undan!” och pekade militäriskt på dajmrullen. Vi fattade inte riktigt vad han menade, vi letade efter pistolen, efter den medhavda jägermeisterflaskan men hittade ingenting, inte ens en chokladtermos eller minsta ostmacka. Han pekade stint igen på chokladrullen och plötsligt insåg vi att den var medhavd och att det är en stor synd i fjällvärldens alla serveringar. Om man tillhör pöbeln och kör med medhavd då tillvisas man andra platser att vara på. De ligger undanskymt, ostädat och kyldragigt och tillhör de som inte betalar för sig. De är fjällvärldens parasiter som köper sin medhavda mat och tyskmjölkade Oboj på Lidl. Och tro inte att det gäller endast ett uppdukat bord med pastasallad, eller en ost-och-skink-macke-buffé utan det gäller allt som är medhaft!

Nej, skippa Katrinastugan och deras arroganta personal. Sätt dig på ett skönt liggunderlag i backen och njut av den mat du har med dig och tjäna ett par hundra spänn. Eller åk ner till hotellet och käka på den fräscha restaurangen. Det senare ger ju säkert pengar i samma kassaficka som om du handlat i stugan i backen, men du får åtminstone fräschare service, ett leende och någon som vill att du ska må bra!

10 thoughts on “Servicekänsla – nej tack

  1. Bra rutet!
    Hade jag varit med hade jag tagit upp det direkt med berörd personal och hans chef!
    Men man kan ju göra såhär också :-D Säkert MYCKET effektivare sätt att visa sitt missnöje.

  2. Precis, det är ju så här vi ska agera :) När vi upplever något orätt tar vi inte upp det med berörd individ, vi skickar web-mobben på dom istället! Tänk alla tusentals läsare av den här bloggen som just nu är i Klövsjö och som tänkt äta eller fika på Katrinastugan som istället äter medhavd eller på hotellet!

    Vilken kraft i blog-communitien och webben 2.0 :D

  3. Nu har du i alla fall bekänt färg. Alla lovord för Karl Marx har bara varit ett spel för galleriet. Du “ställer upp på” att en läsk och chokladboll kostar 42 spänn…? Vilket idiot betalar detta sjuka överpris för en läsk och chokladboll? Endast en råkapitalist som tycker det är ok att dom tar så mycket extra betalt bara för att har monopol på fika marknaden i backen (ok, kanske viss transport kostnad). Men ok, ska man betala dessa ocker priser så borde ju servicen i alla fall ligga på topp i toppstugan (varning, dålig ordvits). Ska undvika detta ställe framgent.

  4. Ha, där fick allt gv till det :D
    Och visst är det bedrövligt med så höga priser och sån usel service.
    Och givetvis kommer dina läsare ha detta i åtanke vid eventuell fjällsemester vilket kan betyda ett vikande kundunderlag för den fjällanläggning du besöker.

    Men, klart att det finns ett men, jag tycker nog att du låter dem komma undan lite väl lätt när du inte konfronterar den där kaféstrebern.
    Varför inte ta upp hans beteende direkt med honom? Han kanske får sig en tankeställare och förändrar sig till gagn för andra. Varför gjorde du inte det?

    Tycker hon som inte kommer att gästa varesig denna eller andra fjällanläggningar inom överskådlig framtid.

  5. Jag antar att den omskrivne är en enkel proletär som jag, fast i kapitalismens bojor, och enligt kapitalismens regler så handlar en varas värde inte alls om dess pris utan om allt det som är inbyggt i varan. Priset fluktuerar kring detta värde och jag antar att det fluktuerade högt över i detta fall, men att det följer kapitalismens lagar :)

    Men oavsett så behöver man ha hyfs och vett mot oss andra proletärer. Att jag inte återkopplat min upplevelse handlar om att jag inte vill ge den gåvan till Toppstugan och dess personal. För att få den tjänsten av mig krävs lite mer av mottagaren, eller, hrm, att det ligger mer i potten för mig. När Berners katastrofade vår bil i somras och hade den i verkstaden sju veckor fanns så mycket i potten att jag gav dem återkoppling på hur jag såg på deras uppförande, men då låg reparationskostnaden i potten, och den vann jag ju ;) Hör var det 42 spänn och en ursäkt möjligen :)

    Nå, det låter nog som en krass kapitalist och värdespelare, men hey, jag är pappa till tjejen som gjorde storslam på after-ski-bingon igår, och äppelträdet står ofta inte långt från äpplet ;)

  6. Får mig att tänka på Fredrik Lindströms scenshow som hade med Svenskhet att göra (kommer inte ihåg exakta titeln). Där han pratade om Svenskars oförmåga att återkoppla korrigerande kritik. Exemplet han hade var när han köpte en semla a modell hetvägg på ett café där en person med utländsk härkomst slängde in semlan och mjölken i micron. Semlan blev som en gammal stickad socka grå och hemsk. Men då Fredrik tyckte det var pinsamt att “klaga” så sa han inget och dröp av. Han gav då inte killen gåvan av korrigerande feedback som kunde ha gett honom en massa lyckliga kunder framöver istället för tvärtom eftersom han förmodligen inte förstått situationen. Jag tror tom han tänkte tanken att om en skinnskalle kommer in nästa gång och ger killen stryk & jag som kunde ha hjälpt honom att inte hamna i den situationen…

    Så trösta dig med att du är en typisk svensk Peter! ;)

  7. Hohoho skriver ett klockrent inlägg! Det är stora saker som ligger i potten inte bara de ynkliga 42 spänn och en ursäkt som vår peterA väljer att se.

    Nja, förväntar mig nog en uppryckning på “återkoppling korrigerande kritik”-fronten peterA.

  8. Hohoho…long time no see :D Klockren association. Jag hörde detta på tv tror jag, av just Fredrik som kåserade lätt över os svenskar.

    Men jag tror att det klickat nånstans i jämförelsen mot min så kallade uppryckning… Fredrik hade uppenbarligen sympati för sin stackars hetväggsmarodör :) Han oroade sig och han kände lite dåligt samvete, kanske månne någon skamkänsla med tro? Att då fatta modet och ge gåvan återkoppling kan ju tyckas vara självklar, och så tillvida håller jag med om att vi alla borde vara så orädda att vi vågar “kritisera”. MEN, det som hände i toppstugan var ju något helt annat. Jag har fortfarande ingen sympati alls för medhavd-spanaren. Jag är inte alls orolig för att någon våldsam person ska sitta på samma ställe, smaska i sig medhavd godisbit och bli aggressiv av en stoppa-undan-kommentar, slå ner arrogante proletären och sen få det att se ut som att det är mitt fel som inte korrigerat. Nej, den gåvan ger jag till de jag anser förtjänar, eller, ja, när det är mer att vinna för mig än samvetet ;)

    Möjligen, möjligen att jag skulle ha kunnat göra affär av detta för att träna mig till de fall som är viktigare och där jag har mer känsla i situationen. Möjligen det då, men nja, jag är ändå tveksam :)

  9. Hej där era glada turister

    Vi som jobbar på denna skid anläggning skrattar och gråter med er som kommer och besöker oss i klövsjö.
    Vi gör allt för er när ni kommer och äter/fikar hos oss, men om man inte känner för att gynna oss här uppe som gör eran vistelse så bra som möjligt så är ni välkommen till klövsjö Any way
    om man nu vill ha sitt eget fika så finns de en värme och “EGEN SERVERING” vid dal liften där det inte sägs något om man tar fram sin egen händiga termos med dryck och en lätt om skakad smörgås som åkt upp och ner för backarna, men ärligt hur gott smakar det???
    Men komm gärna in och ta en kaffe/oboy och må gott i våran hem trevliga miljö så kan vi även dra lite roliga skämt för er
    kram Perskonalen

  10. Det låter ju härligt att ni har den uppfattningen och självbilden :) På det sättet blir säkert livet ganska mysigt att leva och ingenting behöver utvecklas och förbättras eftersom allt är bra som det är.

    Det har gått ett år sedan mitt inlägg och vårt besök och vi har inte passerat Katrinastugan sedan dess, men det beror också på att vi inte varit i Klövsjö, så vi får väl se…

    Jag är fortfarande av den uppfattningen att det bemötande vi fick var både obefogat och kundfrånvänt, men den olyckan är mindre för mig än för er tyvärr eftersom jag insett att denna uppfattning delas av fler kunder och inte bara av oss. Om du dessutom hade läst inlägget till fullo hade du sett att jag förstår att uppskatta serviceinrättningar i fjällvärld och glesbygd, och jag betalar gärna för servicen det innebär att få spisning mitt i backen :) Så även i Katrinastugan. Jag tror också att vi alldeles för sällan dricker kall choklad och äter sönderklämda mackor i värmestugan för vi är för lata och bekväma.

    Dock, att inte få käka en godisbit efter fikat bara för att den legat i fickan på vägen in (dessutom inköpt på en av Katrina-Klövsjös övriga etablissemang (!)) är ju inte bara rabiat och överdrivet nitiskt, utan rent av löjeväckande med en gnutta komik strösslad över.

    Nör jag nu läser inlägget och kommentaren igen undrar jag om inte detta är ett av de roliga skämt du skriver om. Isåfall är allt stor humor :) Kram kram

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *